Památník budování socialismu

Umělecké dílo osazené roku 1977 osazené do roku 2024 u křížení ulic Plzeňská a Horní reprezentuje normalizační období vývoje společnosti. Po roce 1989 se spolu s mnoha dalšími dostalo na seznam děl poplatných době a léta chátralo. V letech 2024 až 2025 bylo dílo nejen přemístěno, ale také restaurováno na náklady městského obvodu Ostrava-Jih.

Sousoší bylo oslavou komunistického režimu. Městský obvod Ostrava-Jih se rozhodl uchovat paměť na totalitní období národních i městských dějin s ohledem na fakt, že praxe z jiných měst ukazuje, že je daleko lepší obdobná díla stavět do světla období jejich vzniku než je likvidovat a zamlčovat tak minulost. Zrestaurované sousoší má poukazovat na totalitní praxe a upozorňovat, že i dnes ve světě vládnou totalitní režimy, kterým je třeba se bránit.

Soutěž na podobu památníku

V roce 1971 proběhla architektonická soutěž na osazení uměleckého díla s názvem Památník budování socialismu. Místo pro pomník bylo vybráno u křížení ulic Plzeňská a Horní, naproti tehdejšímu Obvodnímu národnímu výboru Ostrava 3 (dnes úřad městského obvodu Ostrava-Jih). První cena nebyla v soutěži udělena. Druhou cenu získal tým Jiřího Myszaka (1925–1990) a Radima Ulmanna (*1928), jejichž návrh byl vybrán k realizaci. Umělecké dílo mělo být tvořeno trvanlivými a reprezentativními materiály jako byla žula a bronz, součástí projektu byly také reliéfy, pomníky významných událostí a rovněž typické symboly socialismu – srp a kladivo. Předpokládaná doba dokončení uměleckého díla byla stanovena na rok 1974, avšak z důvodů politických změn po roce 1968 byl Jiří Myszak zapsán na seznam zakázaných autorů, a proto si měl Radim Ulmann najít jiného spolupracovníka. Ulmann však nikoho jiného k projektu nepřizval, a tak byla zakázka nakonec zrušena.

Vítězná podoba památníku: atomový vědec, dělník – revolucionář a žena s družicí.

Finální řešení

V roce 1974 již neproběhla nová architektonická soutěž a zakázka byla rovnou zadána Miloši Axmanovi (1926–1990). Ten již v roce 1973 vytvořil pro brněnské Moravské náměstí sousoší Komunisté, které pro ostravské potřeby nejen zkopíroval, ale také razantně zvětšil. Na díle s ním spolupracoval architekt Rudolf Spáčil (1922–?). Slavnostní odhalení ostravského Památníku budování socialismu proběhlo 3. listopadu 1977 u příležitosti 60. výročí Velké říjnové socialistické revoluce. Při odhalení zazněla nejprve hymna ČSSR a SSSR a následně byla přednesena Majakovského báseň „Óda na revoluci“, načež promluvil k přítomným předseda Obvodního národního výboru Ostrava 3, soudruh Vladimír Šimečka. Závěr slavnosti vyplnil pionýrský slib žáků základní školy ze zábřežského sídliště.

Článek v Ostravském večerníku z 4. 11. 1977.

Umělecké dílo bylo osazeno na masívní podstavec širokého obdélného tvaru, který byl tvořen železobetonem obloženým pískovcovými deskami. Samotné sousoší bylo vytvořeno z hořického pískovce a bylo doplněno také bronzovým detailem v podobě družice, jež byla držena paží ženy. Sousoší obsahuje tři postavy, které jsou alegorií tehdejší společnosti. Najdeme zde taviče s revoluční standardou, kosmonauta ve skafandru (nebo atomového vědce v ochranném oděvu?) s paprsky kosmického či atomového záření a ženu se zmíněnou družicí a dalším praporem. Standardy měly symbolizovat prvomájové průvody, manifestace a demonstrace dělnické třídy.

Článek v deníku Nová svoboda z 4. 11. 1977.

Symbolika socialistické společnosti

Celá plastika vyjadřovala tehdejší ideologicky zabarvenou představu o historickém „boji dělnické třídy“ pod vedením KSČ a měla naznačit, „jakým směrem by se měla společnost ubírat“. Ačkoliv dílo vzniklo v letech nejtužší normalizace, postrádá příznačnou politickou výzdobu v podobě srpu a kladiva, vynechána byla nakonec také plánované textová složka díla. Do budoucna se plánovalo, že v pomníku budou ukládány prstě z „památných míst dělnických bojů Severomoravského kraje“, k čemuž již nedošlo.

Kvalitně zpracované sousoší sloužilo zejména pro slavnostní shromáždění obyvatel obvodního národního výboru. U pomníku se konaly akce spjaté s organizacemi Jiskra, Pionýr a s politickými výročími a oslavnými ideologickými projevy.

Pomník budování socialismu v 80. letech 20. století.

Devastace a obnova

Dílo, poplatné době, se po roce 1989 ocitlo na cestě k devastaci. Zřejmě pro absenci prvoplánových symbolů komunistického režimu a zejména pro svou mohutnost (jedno z největších sousoší v Ostravě) nebylo sousoší odstraněno (brněnské sousoší Komunisté bylo zlikvidováno již v roce 1990) a u křižovatky naproti úřadu městského obvodu Ostrava-Jih setrvalo do roku 2024. Již v 90. letech byl ze sousoší zcizen bronzový prvek, přičemž pachatelé při odstranění poškodili také značnou část ruky ženy. Podstavec léty neúdržby a posedáváním lidí silně degradoval. Veřejně se o soše začalo debatovat až po roce 2020, kdy se nemalá část diskutujícího obyvatelstva vyslovila pro likvidaci sousoší s ohledem na dobu jejího vzniku a na umělecké sdělení.

Celkový pohled na umělecké dílo na přelomu 70. a 80. let 20. století.

Městský obvod Ostrava-Jih nechal zpracovat studii na rekonstrukci pomníku v původní podobě. Ukázalo se, že rekonstrukce celého podstavce bude neúměrně velká, a proto bylo přistoupeno pouze k renovaci sousoší. Desetitunové umělecké dílo bylo z podstavce sejmuto na konci září 2024 a v průběhu léta 2025 bylo po restaurátorském zásahu nově osazeno ke křížení ulic Rodimcevova a Pavlovova, tedy u jedné ze vstupních ulic do bývalého zábřežského sídliště Stalingrad.

Příprava na deinstalaci sousoší, 26. září 2024.

Proč zachovávat?

Důvody, proč byla socha přenesena a zrestaurována jsou následující: městský obvod Ostrava-Jih nesouhlasil s likvidací díla, které je hodnotné nejen svými materiály, ale také uměleckým zpracováním. Zároveň se jedná také o největší sousoší v jižním sektoru Ostravy a vůbec o jedno z největších uměleckých děl ve veřejném prostoru ve městě. Obvod argumentoval také tím, že je lepší pomocí poplatného umění upozorňovat na totalitní dobu, než umění likvidovat a historii tak ohýbat a zamlčovat. Hlavním důvodem k přemístění díla pak byl argument pozemku, na němž bylo původně dílo osazeno. Tento prostor je dnes zařazen mezi strategické pozemky, kde by v budoucnu měla proběhnout nová výstavba. Také z těchto důvodů nebyl přenesen původní rozsáhlý podstavec, jelikož na novém místě určení by působil těžkopádně.

Petr Lexa Přendík

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *